English
Dynamic positioning simulator

Jalitha Wills

Plaats van afstuderen:
VSTEP BV
Weena 206
3012 NJ Rotterdam

start van afstuderen: maart 2007

In juni 2007 is de scriptie verschenen en een presentatie gegeven.

De afstudeeropdracht is in november 2007 afgerond met het schrijven van het afstudeerverslag en het geven van de afstudeervoordracht. Huidige adresgegevens etc. zijn te vinden op onze alumnipagina.

Korte omschrijving van de afstudeeropdracht:

In de eerste generatie computerspelletjes was de vormgeving en de inhoud van de spelletjes heel eenvoudig. Denk bijvoorbeeld aan Pacman: een happend symbool bewoog over een rooster en de kunst was om met de cursor uit de buurt van het happertje te blijven. Bij de nieuwste generatie games worden geavanceerde 3D visualities gebruikt, en de spelsituaties lijken heel erg op de werkelijkheid. Voor de toekomstige games moet het realiteitsgehalte nog verder omhoog. De spelletjesmakers lopen dan echter opnieuw tegen de grenzen van de computer aan. Om deze grenzen te verleggen doen ze een beroep op de numerieke wiskunde.

Simulatie van schepen

Hierbij is de uitdaging om de schepen realistisch te laten reageren op golven, waterstroming en verschillende voortstuwingsmechanismen. De numerieke wiskunde heeft veel ervaring met het simuleren van echte schepen met hoge nauwkeurigheid, wat nodig is om de weerstand nauwkeurig genoeg te voorspellen. Hierbij is het gewenst, dat de rekentijd hoogstens een uur duurt. Voor een spelletje bedraagt de toegestane rekentijd enkele milliseconden, maar de nauwkeurigheid kan veel minder zijn. Het is een grote uitdaging om de modellen zo te vereenvoudigen en de methoden zo te versnellen dat een voldoend kleine rekentijd haalbaar wordt.

Het computerspel Ship Simulator



In de wereld van de games zijn een aantal Nederlandse bedrijven aktief, zoals VSTEP, die heel succesvol zijn. Omdat de TU Delft veel ervaring heeft met het simuleren van schepen, vliegtuigen en waterstromingen hebben de spelletjesmakers stageplaatsen voor studenten van de TU Delft voor het ontwikkelen van de volgende generatie games.

Het blijkt dat deze programma's vaak niet alleen gebruikt worden voor spelletjes maar ook voor serieuze simulaties bij het opleiden van zeevaarders, marine en brandweer.

Het besturen van echte schepen vereist veel training

Contact informatie: Kees Vuik

Terug naar de home page of de afstudeerpagina van Kees Vuik